طراحی و شبیه سازی یک سامانه تطبیقی خطی به منظور حذف تداخل موج پیوسته در گیرنده سامانه ناوبری لورن

نویسندگان

1 دانشگاه هوایی شهید ستاری

2 دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

استفاده از سامانه لورن، به دلیل مصونیت در مقابل جمینگ و قابلیت نفوذ به مکان­های مسقف یک روش پدافندی مقاوم برای ناوبری است. این سامانه به­عنوان یک سامانه کمک ناوبری، به ویژه در زمان بحران و قطع GPS توانایی ناوبری را به طور مستقل دارد. منابع مختلف خطا که از جمله مهمترین آن­ ها تداخل موج پیوسته (CWI) است، باعث خطا در ردیابی فاز سیگنال شده، که این عامل باعث خطا در اندازه­ گیری زمان ورود و در نهایت کاهش دقت ناوبری می­ شود. در این مقاله به ارائه یک روش جدید برای حذف تداخل موج پیوسته در گیرنده سامانه ناوبری لورن با استفاده از الگوریتم تطبیقی خطی پرداخته شده است. نوآوری خاص این مقاله در تحلیل سیگنال لورن و به دست آوردن میزان تاخیر مورد نیاز برای انتخاب ورودی­های مناسب در قیلتر تطبیقی است. فیلتر تطبیقی مورد استفاده یک فیلتر تطبیقی پرکاربرد و مناسب در کاربرد­های عملی است. بزرگترین مزیت روش پیشنهادی عدم نیاز به شناخت فرکانس­ های تداخلی و توزیع فرکانسی سیگنال­ های تداخلی است. سامانه پیشنهادی به صورت خودکار فرکانس­های تداخلی را در ورودی به­ دست ­آورده و حذف می­نماید. نتایج حاصل از شبیه­ سازی نشان می ­دهد پس از اعمال الگوریتم پیشنهادی، نسبت SIR خروجی به SIR ورودی، بسته به مقدار SIR در ورودی 36 الی 80 دسی بل بهبود می­ یابد. همچنین هر تکرار از الگوریتم پیشنهادی نیازمند 3N+1 عملگر ضرب است(N تعداد وزن­ های فیلتر تطبیقی است)، و بدون هیچ­ گونه محدودیت سخت افزاری و بار محاسباتی قابل پیاده سازی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Simulation of a linear adaptive system to remove the CWI in Loran navigation system receivers

نویسندگان [English]

  • meysam bayat 1
  • Mohamad Hossein madani 2
1
2
چکیده [English]

The use of Loran system is a strong defense for navigation due to its immunity against jamming and ability to penetrate indoor locations. This system can be used as a navigation aid system especially in times of crisis and GPS disconnection. Continuous Wave Interference (CWI) is one of the most important noise sources that make errors in signal phase tracking. Consequently, undesirable errors are constructed in time of arrival (TOA) measurement and ultimately navigation precision is reduced dramatically. In this paper, a new method is proposed in order to eliminate the CWI in Loran navigation system using linear adaptive algorithm. The specific innovation of this study is analyzing of Loran signal and obtaining the required delay to adopt the appropriate inputs in the adaptive filter. The used adaptive filter is the most relevant one in practical applications. The greatest advantage of the proposed method is that it dose not require knowledge of interference frequencies and frequency distribution. The proposed system is automatically obtained and eliminates interference frequency at the input. The simulation results show that the proposed algorithm provides a tremendous improvement in the SIR input. After applying the proposed algorithm, ratio of output to input of SIR, depending on the amount of SIR at the entrance of 36 to 80 dB is improved. Each iteration of the algorithm requires multiplication operator is 3N+1 (N number of adaptive filter weights), and without any restrictions implemented hardware and computational time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Loran system
  • CWI
  • Phase Tracing
  • Adaptive System
  • interference frequency
  • SIR