مراقبت از فضای کشور و کنترل ترددهای هوایی آن یک ضرورت اجتنابناپذیر است و کنترل توسط رادارهای نصبشده در آن منطقه صورت میگیرد. اطلاعات دریافتی از رادارهای یک منطقه بایستی به صورت برخط برای ردههای بالاتر فرماندهی و کنترل ارسال شود تا در مورد آن تصمیمگیری شده و فرمانها مقتضی به ردههای پایینتر ارسال شود. این تبادل اطلاعات نیاز به یک بستر ارتباطی مطمئن دارد. ارسال برخط و مطمئن این اطلاعات از چالشهای شبکه ارتباطی فعلی است و در صورت رخ دادن خطا، درصد فقدان بسته و تأخیر شبکه بالا میرود. در این مقاله به منظور کاهش این مشکلات و نیز افزایش تحملپذیری خطا در شبکههای فرماندهی و کنترل، از یک مسیر پشتیبان علاوه بر مسیر اصلی استفاده شده است که در صورت بروز خطا در مسیر اصلی، از مسیر پشتیبان استفاده شود. همچنین از شبکههای مبتنی بر نرمافزار به عنوان یک معماری جدید در حوزه شبکههای رایانهای و با هدف فراهم نمودن کیفیت خدمات مطلوب استفاده شده است. در روش پیشنهادی مسئله تحملپذیری خطا به عنوان یک مسئله برنامهریزی خطی، مدل شده است که برای حل آن از الگوریتم ژنتیک در ترکیب با سامانه فازی استفاده کردهایم. این کار نسبت به تغییرات پویا در شبکه واکنش بهینهای ایجاد کرده و عدم قطعیت را در نظر میگیرد. ارزیابیهای انجامشده کارایی روش پیشنهادی در افزایش تحملپذیری خطا را نسبت به سایر روشهای موجود نشان میدهند.
پارسائی, محمدرضا, جاویدان, رضا, & سپه وند, رضا. (1397). ارائه روشی نوین جهت بهبود تحمل پذیری خطا در شبکه های فرماندهی و کنترل با استفاده از شبکه های مبتنی بر نرم افزار. علوم و فناوریهای پدافند نوین, 10(1), 19-31.
MLA
محمدرضا پارسائی; رضا جاویدان; رضا سپه وند. "ارائه روشی نوین جهت بهبود تحمل پذیری خطا در شبکه های فرماندهی و کنترل با استفاده از شبکه های مبتنی بر نرم افزار". علوم و فناوریهای پدافند نوین, 10, 1, 1397, 19-31.
HARVARD
پارسائی, محمدرضا, جاویدان, رضا, سپه وند, رضا. (1397). 'ارائه روشی نوین جهت بهبود تحمل پذیری خطا در شبکه های فرماندهی و کنترل با استفاده از شبکه های مبتنی بر نرم افزار', علوم و فناوریهای پدافند نوین, 10(1), pp. 19-31.
VANCOUVER
پارسائی, محمدرضا, جاویدان, رضا, سپه وند, رضا. ارائه روشی نوین جهت بهبود تحمل پذیری خطا در شبکه های فرماندهی و کنترل با استفاده از شبکه های مبتنی بر نرم افزار. علوم و فناوریهای پدافند نوین, 1397; 10(1): 19-31.