بررسی رفتار غیرخطی سازه ایستگاه مترو در خرابی پیش‌رونده با توجه به اثرات ناشی از حذف دیوار

نویسندگان

1 دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان

2 دانشگاه امام حسین

چکیده

در این تحقیق به عنوان نمونه موردی، یک ایستگاه مترو با سه طبقه در نظر گرفته شده است. سازه ایستگاه از دیوارهای داخلی تشکیل شده و فقط در قسمت وسط دارای قاب خمشی بتنی مسلح است. بعد از تحلیل نتایج میزان خرابی دیوار، خرابی پیش‌رونده توسط تحلیل‌های غیرخطی بررسی شد. با توجه به اینکه در فروپاشی پیش‌رونده مهم‌ترین عامل برای مقاومت، وجود مسیرهای جایگزین برای انتقال نیرو بوده، این سازه به علت درجات نامعینی زیاد و همچنین وجود دیوارهای برشی متعدد در مسیر انتقال بار، مستعد خرابی پیش‌رونده نیست. ولی انفجار موجب آسیب به مترو گردیده است، به طوری که با تخریب تقریباً %30 دیوار میزان تنش در دیوار به میزان %9/3، با تخریب %60 دیوار میزان تنش به میزان %3/12 و با تخریب کل دیوار میزان تنش به میزان %4/16 افزایش یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of Nonlinear Behavior of Subway Metro Station Structure in Progressive Collapse due to Wall Elimination Effects

چکیده [English]

 In this research a 3-storey metro station are selected. For assess the progressive collapse of these structures, the damaged walls should be modeled in software. The progressive collapse was assessed by nonlinear dynamic and static analysis. The alternative load path is the most important factor to the resistance, so the failure of the wall because of the high degree of freedom and existence of many shear walls, this structure wasn’t prone to progressive collapse. The explosion damages the metro, with the destruction of 30% of wall the tension ratio increase 3.9% and with the destruction of 60% of wall the tension ratio increase to 12.3% and with the total wall damage, the tension ratio increase to 16.4% .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Progressive Collapse
  • Metro Station
  • Wall Elimination
  • Nonlinear Analysis