برآورد احتمال خرابی سازهها به ازای عدم قطعیت بارهای وارده از جمله بار انفجار، بارهای ثقلی و جانبی و نیز تغییر در خصوصیات مصالح اجزای سازهای در برآورد سطح ایمنی حائز اهمیت است. از این رو، تحلیل قابلیت اعتماد سازه میتواند برآورد مناسبی از سطح ایمنی سازه به واسطه تغییر بارهای وارده و نیز کاهش مقاومت ارائه دهد. در این مقاله سه الگوریتم روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان (FORM) بر مبنای تندترین شیب، برای ارزیابی احتمال خرابی اجزای فولادی که بر مبنای آییننامه فولاد ایران طراحی شدهاند، بکار گرفته شده است.. روش FORM بر اساس طول گام دینامیکی با نام روش اصلاحی هاسوفر- لیند و راکویتز- فیزلر (MHF-RF) ارائه شده است طول گام دینامیکی بر اساس یک تابع شایسته در هر تکرار عددی بین 0 و 5/1 تنظیم میگردد. خصوصیات همگرایی از جمله کارایی و تعداد تکرار روابط اولین مرتبه قابلیت اطمینان FORM مانند روشهای هاسوفر- لیند، راکویتز- فیزلر HL-RF، گرادیان و روش ارائهشده MHL-RF باهم با چهار مثال شامل یک عضو فولادی کششی، یک تیر چند دهانه تحت خمش، یک اتصال فولادی تحت بار کششی و یک ستون تحت بار محوری مقایسه میشوند. نتایج نشان میدهند که همه روشهای قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب، همگرایی خوبی دارند، اما روش MHL-RF نسبت به روشهای HL-RF و گرادیان از کارآمدی بالاتری برخوردار است. اجزاء فولادی طراحیشده بر اساس آییننامه ساختمان ایران یک سطح اطمینان خوبی تحت بار محوری با یک شاخص اطمینان در حدود 5/2 تا 3 را میتوانند از خود نشان دهند.
مخدومی, حامد, & کشتگر, بهروز. (1397). مطالعه تطبیقی روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب جهت تحلیل قابلیت اطمینان سازهها. علوم و فناوریهای پدافند نوین, 9(3), 313-323.
MLA
حامد مخدومی; بهروز کشتگر. "مطالعه تطبیقی روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب جهت تحلیل قابلیت اطمینان سازهها". علوم و فناوریهای پدافند نوین, 9, 3, 1397, 313-323.
HARVARD
مخدومی, حامد, کشتگر, بهروز. (1397). 'مطالعه تطبیقی روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب جهت تحلیل قابلیت اطمینان سازهها', علوم و فناوریهای پدافند نوین, 9(3), pp. 313-323.
VANCOUVER
مخدومی, حامد, کشتگر, بهروز. مطالعه تطبیقی روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب جهت تحلیل قابلیت اطمینان سازهها. علوم و فناوریهای پدافند نوین, 1397; 9(3): 313-323.