بررسی تجربی سه مدل‌بالا رونده با استفاده از تخلیه کرونا مثبت و منفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران ، ایران

2 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران ، ایران

چکیده

عملگرهای پلاسما بخصوص عملگر پلاسمای کرونا به علت توان الکتریکی مصرفی کم، عدم داشتن بخش متحرک، عدم تولید صدا و راندمان بالا و عدم تولید امواج مادون‌قرمز به­عنوان یک سیستم پیشران بسیار مورد توجه دانشمندان و محققان قرار گرفته­اند. یک نمونه از کاربردهای تخلیه کرونا، ساخت بالارونده (لیفتر) است. در این تحقیق، سه مدل بالارونده مثلثی، مربعی و سه­ضلعی با رأس مشترک طراحی و ساخته شد. سپس، پارامترهای توان مصرفی، میزان ضریب اثربخشی و میزان نیروی پیشران تولیدی در تخلیه کرونای مثبت و منفی مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد، در هر سه مدل، رابطه بین تغییرات ولتاژ با نیروی پیشران در کرونای مثبت و منفی به‌صورت تقریباً خطی است و افزایش میزان ولتاژ باعث افزایش نیروی پیشران می­شود. اما رابطه بین ولتاژ و توان الکتریکی در هر سه مدل در کرونای مثبت و منفی به‌صورت سهموی شکل است. بیشترین میزان نیروی پیشران در هر دو کرونای مثبت و منفی، به ترتیب مربوط به مدل مربعی و سپس مدل سه­ضلعی با رأس مشترک بود. در نهایت، بیشترین میزان ضریب اثربخشی در کرونای مثبت به ترتیب مربوط به مدل مربعی و سپس مدل سه­ضلعی با رأس مشترک و در کرونای منفی، به ترتیب مربوط به مدل مربعی و مدل مثلثی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental Study of Three Lifters Using Positive and Negative Corona Discharge

نویسندگان [English]

  • Aref Zamani 1
  • Roohollah Khoshkhoo 2
  • Gholam Reza Hashemzadeh 2
1 Faculty of Mechanical Engineering, Malek Ashtar University of Technology
2 Faculty of Mechanical Engineering/ MUT
چکیده [English]

Scientists and researchers have been interested to plasma actuators, especially corona plasma actuators as propulsion system, due to their low power consumption, no moving part, silent, high efficiency and infrared waves. An example of corona discharge applications is lifters. In this research, triangular, square and three sides’ with a common vertex models with a common vertex were designed and built. Then, the parameters of electric power, effectiveness coefficient and thrust in the discharge of positive and negative coronas were investigated in the experimental study. The results of the research show that in all three models, the relationship between voltage changes and thrust in positive and negative coronas is almost linear, and increasing the amount of voltage causes an increase thrust. But the relationship between voltage and electric power in all three models in positive and negative coronas is parabolic. The highest amount of thrust in both positive and negative coronas was related to the square model and then the three sides’ model with a common vertex. Finally, the highest effectiveness coefficient in the positive corona is related to the square model and then the three sides’ model with a common vertex, and in the negative corona, it is related to the square model and the triangular model, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Lifter
  • Design and Manufacture
  • Corona Plasma Actuator
  • Ionic Wind

Smiley face

  1. Hauksbee, F. “Physico-Mechanical Experiments on Various Subjects”; First Edition, London: Brugis, 1709, 44-47.
  2. Hauksbee, F. “Physico-Mechanical Experiments on Various Subjects”; First Edition, London: Brugis, 1709, 46-47.
  3. Newton, I. “Optics”; London: Printers to the Royal Society, 1718, 25-27.
  4. Chattock, A. P. “On the Velocity and Mass of the Ions in the Electric Wind in Air”; Philos. Mag. 1988, 48, 401–420.
  5. Harney, D. J. “An Aerodynamic Study of the Electric Wind”; PhD Thesis, California Institute of Technology, Pasadena, CA, USA, 1957.
  6. Sanborn, L.; Brown, C. “Electrical Coronas: Their Basic Physical Mechanisms”; Academic Press, 1966, 19, 1.
  7. Christenson, E. ; Moller, P. S. “Ion- Neutral Propulsion in Atmospheric Media”; J. AIAA. 1967, 5, 1768-1773.
  8. Bondar, H.; Bastein, F. “Effect of Neutral Fluid Velocity on Direct Conversion from Electric to Fluid Kinetic Energy in an Electro-Fluid-Dynamic Device”; J. Phys. D: Appl. Phys. 1986, 19, 1657-1663.
  9. Wilson, J.; Perkins, H. D.; Thompson, W. K. “An Investigation of Ionic Wind Propulsion”; Report No. NASA/TM 2009-215822.
  10. Barrett, S. H.; Masuyama, K. “On the Performance of Electro Hydrodynamic Propulsion”; Royal Soc. A. 2013, 469, 20120623.
  11. Barrett, S. H.; Gilmore, C. K. “Electro Hydrodynamic Thrust Density Using Positive Corona-Induced Ionic Winds for In-Atmosphere Propulsion”; Royal Soc. A. 2015, 471, 20140912.
  12. Colas, D. F.; Ferret, A.; Pai, D. Z.; Lacoste, D. A.; Laux, C. O. “Ion Wind Generation by a Wire-Cylinder-Plate Corona Discharge in Air at Atmospheric Pressure”; J. Appl. Phys. 2010, 108, 1-6.
  13. Kiousis, K.; Moronis, N. A. X.; Fruh, W. G. “Electro-Hydrodynamic (EHD) Thrust Analysis in Wire–Cylinder Electrode Arrangement”; J. Plasma Sci. Technol. 2014, 16, 363–369.
  14. Gilmore, C. K.; Barrett, S. R. H. “Electro Hydrodynamic Thrust Density Using Positive Corona-Induced Ionic Winds for In-Atmosphere Propulsion”; Proc. Royal Soc. A. 2015, 71, 20140912.
  15. Praud, O.; Monrolin, N.; Ploouraboue, F. “Electrohydrodynamic Thrust for In-atmosphere Propulsion”; J. AIAA. 2017, 554296-4305.
  16. Perreault, D. J.; He, Y.; Woolston, M. R. “Design and Implementation of a Lightweight High-Voltage Power Converter for Electro-Aerodynamic Propulsion”; IEEE Workshop on Control and Modeling for Power Electron. 2017.
  17. Drew, D. S.; Lambert, N. O.; Schindler, C. B.; Pister, K. J. “Toward Controlled Flight of the Ionocraft: a Flying Micro Robot Using Electro Hydrodynamic Thrust with Onboard Sensing and no Moving Parts”, IEEE Robot. Autom. Lett. 2018, 3, 2807-2813.
  18. Cattani, M.; Vannucci, A.; Souza, V. G. “Lifter-High Voltage Plasma Levitation Device”; J. Revista Brasileira Ensico de Fisica 2015, 37, 3307-1-5.
  19. Einat, M.; Kalderon, R. “High Efficieny Lifter Based on the Biefeld-Brown Effect”, J. AIP Adv. 2014, 4, 077120-1-23.
  20. Laviolette, A. P. “Secrets of Antigravity Propulsion”; Bear&Company, 2008.
  21. Canning, X. F.; Melcher, C.; Winet, E. “Asymmetrical Capacitors for Propulsion”; NASA, 2004, NASAlCR-2004-213312.