امروزه با رشد گسترده کاربران اینترنت، سرویسهای اینترنتی زیادی از قبیل رایانامه، موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی به صورت رایگان ارائه میشود. با توسعه سرویسهای اینترنت، از کار انداختن خدمات توسط برنامههای مخرب خودکار، مانند رباتهای اینترنتی و هکرها، تبدیل به مشکل اصلی سرویسهای اینترنتی شده است. کپچا، یک سازوکار تأیید انسانی است که آزمونهایی را برای تشخیص اینکه آیا کاربر یک انسان است یا یک برنامه رایانهای مخرب، تولید و نتایج آن را ارزیابی میکند. حل این آزمونها برای انسان راحت و برای رباتهای اینترنتی مشکل است. روشهای کپچای کنونی سعی در افزایش سختی این آزمونها برای برنامههای خودکار با استفاده از افزایش تحریف و پارازیت دارند، در نتیجه حل آن برای انسان نیز مشکل میشود. در این مقاله یک کپچای تصویری با استفاده از عملیات مورفولوژی ریاضی ارائه میشود که هدف از ارائه این راهکار افزایش امنیت و دفاع در مقابل حملات مخربها و هکرها است. در این روش یک الگوی باینری با توجه به تصویر ورودی دچار گسترش و فرسایش میشود. سپس با انجام تغییراتی بر روی تصویر به کاربر ارائه شده و کاربر باید تصویر اولیه را تشخیص دهد. طبق ارزیابیهای انجام شده، برای کپچای چهره 96 درصد و برای کپچای غیر چهره 5/90 درصد از انسانها آزمون کپچا را با موفقیت گذراندند و متوسط زمان پاسخگویی برای کپچای غیر چهره 8/16 و برای کپچای چهره برابر با 6/7 ثانیه است.
ثابت اقلیدی, احمدرضا, لطیف, علی محمد, & اسمعیلی زینی, علی محمد. (1396). ارایهی یک کپچای تصویری جدید با استفاده از مورفولوژی. علوم و فناوریهای پدافند نوین, 8(3), 235-241.
MLA
احمدرضا ثابت اقلیدی; علی محمد لطیف; علی محمد اسمعیلی زینی. "ارایهی یک کپچای تصویری جدید با استفاده از مورفولوژی". علوم و فناوریهای پدافند نوین, 8, 3, 1396, 235-241.
HARVARD
ثابت اقلیدی, احمدرضا, لطیف, علی محمد, اسمعیلی زینی, علی محمد. (1396). 'ارایهی یک کپچای تصویری جدید با استفاده از مورفولوژی', علوم و فناوریهای پدافند نوین, 8(3), pp. 235-241.
VANCOUVER
ثابت اقلیدی, احمدرضا, لطیف, علی محمد, اسمعیلی زینی, علی محمد. ارایهی یک کپچای تصویری جدید با استفاده از مورفولوژی. علوم و فناوریهای پدافند نوین, 1396; 8(3): 235-241.