تحلیل و شبیه‌سازی یک فیلتر ترکیبی به منظور حذف تداخل نرخ متقابل در سامانه لورن

نویسندگان

دانشگاه مالک اشتر تهران

چکیده

استفاده از سامانه لورن، به دلیل مصونیت در مقابل جمینگ و قابلیت نفوذ به مکان­های مسقف یک روش پدافندی مقاوم برای ناوبری است. این سامانه به عنوان یک سامانه کمک ناوبری، به ویژه در زمان بحران و قطع GPS توانایی ناوبری را به طور مستقل دارد. یکی از مهم‌ترین منابع خطا در سامانه ناوبری لورن، تداخل نرخ متقابل (CRI) است. در این مقاله، تحلیل حذف تداخل نرخ متقابل در سامانه­های لورن با استفاده از یک فیلتر ترکیبی از طریق تحلیل سیگنال در حوزه فرکانس انجام شده است. نتایج نشان می­دهد، فیلتر ترکیبی تداخل ناشی از زنجیره مزاحم را تقریباً به طور کامل حذف می­نماید و هیچ اثر مخربی بر روی طیف سیگنال زنجیره مطلوب ندارد. خطوط طیفی که در فرکانس­های معادل با معکوس بزرگ‌ترین مقسوم­علیه مشترک بین PCI زنجیره مورد ­نظر با زنجیره­های هم‌جوار مزاحم است، با کدینگ فاز کنونی حذف نمی­شوند. البته تعداد خطوط طیفی که روش پیشنهادی قادر به حذف آن­ها نیست، بسیار محدود است و تأثیر در عملکرد سامانه ندارد. در عمل می­توان از دو یا سه فیلتر notch با پهنای بسیار کوچک برای حذف این خطوط باقی­مانده استفاده نمود، بدون اینکه تأثیر در طیف استاندارد لورن داشته باشد. همچنین سیگنال لورن در حوزه فرکانس با استفاده از فیلتر پیشنهادی تحلیل شده است تا به نحوه طراحی کدینگ فاز جدید به منظور حذف کامل اثر تداخل CRI ناشی از زنجیره­های لورن مزاحم پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis and Simulation of a Hybrid Filter to Cancel Cross Rate Interference in Loran System

چکیده [English]

The use of Loran system is a strong defense for navigation due to its immunity against jamming and ability to penetrate indoor locations. This system can be used as a navigation aid system especially in times of crisis and GPS disconnection. One of the most important error sources in Loran navigation system is the Cross Rate Interference (CRI). If such interference is not eliminated, the accuracy of the navigation will considerably be decreased. The aim of this study was to eliminate the CRI in Loran systems using a hybrid filter and loran signal analysis in frequency domain. The results demonstrated that the hybrid filter could eliminate the interference of the irritating chain completely and, therefore, there was not any destructive effect on the desired spectrum signal.  However, the spectral lines located in the frequencies which are equal to reverse of the greatest common divisor between the Phase Code Interval (PCI) of desirable chain and adjacent irritating ones could not be eliminated with the proposed phase coding approach. Spectral lines that  could not be eliminated, are few and do not have significant effects on the system performance. In practice, it is feasible to completely eliminate the remaining spectral lines using two or three of very narrow-band notch filters without causing significant effects on the standard Loran spectrum. Furthermore, Loran system has been analyzed in frequency domain, using the proposed filter in order to discuss the design of the new PCI in eliminating CRI effects caused by Loran irritating chains.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Loran Navigation System
  • Cross Rate Interference (CRI)
  • TOA
  • GRI
  • PCI