دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Passive Mobile Localization Based on the Air Interface Signaling in Cellular Networksمکان یابی پسیو کاربر موبایل مبتنی بر سیگنالینگ واسط هوایی در شبکه های سلولی259265204261FAذبیح اللهحسن شاهیجنگال- مخابرات سیستمعلیرضارحمتیپاییزعزمیJournal Article20190130User localization is one of the cutting edge research tops over the world and is very essential for defense science. Localization helps military and security forces to identify and disrupt terrorist plans before committing an offence. This paper proposes an effective and practical localization method in wireless networks. Cellular networks provide measurements regarding the signal attenuations from serving and neighboring base stations for managing radio resources. These measurements can be obtained by using an interceptor during the given call in passive manner from each mobile station. In this paper, we propose a passive mobile location technique which uses an interceptor for gathering these measured information and the timing advance parameter. We show by triangulation that the proposed algorithm can outperforms the angle-of-arrival (AOA) technique without any need for using array antennas and LOS propagation environment.مکانیابی سوژه خاص در شبکههای سلولی یکی از بروزترین محورهای تحقیقاتی دنیا بوده و در پدافند غیرعامل بسیار کارگشاست. این امر به یگانهای نظامی و انتظامی کشور در شناسایی و تعیین محل عملیاتهای خرابکارانه و تروریستی، پیش از ارتکاب آن کمک شایانی مینماید. در این مقاله یک روش بسیار کارآمد و عملیاتی برای مکانیابی کاربران در شبکه های بیسیم ارایه میشود. بمنظور مدیریت منابع بیسیم، شبکههای سلولی اندازهگیریهایی را مبنی بر محاسبه قدرت سیگنال دریافتی از BTS های همسایه و BTS سرویسدهنده به کاربر، انجام میدهند. این اندازهگیریها توسط کاربر موبایل (MS) انجام شده و میتوان با تعبیه یک سیستم مانیتورینگ در واسط هوایی و در حین مکالمه کاربر به این اطلاعات دست یافت. در این مقاله، یک نقطه ضعف موجود در اکثر شبکههای سلولی را شرح داده و از طریق آن یک روش مکانیابی پسیو ارائه خواهیم داد. در این روش مکانیابی، سیستم مانیتورینگ مستقر در واسط هوایی براحتی میتواند از روی پیامهای سیگنالینگی مبادله شونده میان MS و شبکه، از محل استقرار MS آگاهی یابد. بکمک الگوریتمهای هندسی نشان خواهیم داد که الگوریتم مکانیابی پیشنهادی قادر است بدون بهرهگیری از آرایه آنتن بهتر از الگوریتم شناخته شدهای نظیر AOA عمل نماید.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Design and Simulation of a linear adaptive system to remove the CWI in Loran navigation system receiversطراحی و شبیه سازی یک سامانه تطبیقی خطی به منظور حذف تداخل موج پیوسته در گیرنده سامانه ناوبری لورن267277204262FAمیثمبیاتدانشگاه هوایی شهید ستاریمحمدحسینمدنیدانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20190130The use of Loran system is a strong defense for navigation due to its immunity against jamming and ability to penetrate indoor locations. This system can be used as a navigation aid system especially in times of crisis and GPS disconnection. Continuous Wave Interference (CWI) is one of the most important noise sources that make errors in signal phase tracking. Consequently, undesirable errors are constructed in time of arrival (TOA) measurement and ultimately navigation precision is reduced dramatically. In this paper, a new method is proposed in order to eliminate the CWI in Loran navigation system using linear adaptive algorithm. The specific innovation of this study is analyzing of Loran signal and obtaining the required delay to adopt the appropriate inputs in the adaptive filter. The used adaptive filter is the most relevant one in practical applications. The greatest advantage of the proposed method is that it dose not require knowledge of interference frequencies and frequency distribution. The proposed system is automatically obtained and eliminates interference frequency at the input. The simulation results show that the proposed algorithm provides a tremendous improvement in the SIR input. After applying the proposed algorithm, ratio of output to input of SIR, depending on the amount of SIR at the entrance of 36 to 80 dB is improved. Each iteration of the algorithm requires multiplication operator is 3N+1 (N number of adaptive filter weights), and without any restrictions implemented hardware and computational time.استفاده از سامانه لورن، به دلیل مصونیت در مقابل جمینگ و قابلیت نفوذ به مکانهای مسقف یک روش پدافندی مقاوم برای ناوبری است. این سامانه بهعنوان یک سامانه کمک ناوبری، به ویژه در زمان بحران و قطع GPS توانایی ناوبری را به طور مستقل دارد. منابع مختلف خطا که از جمله مهمترین آن ها تداخل موج پیوسته (CWI) است، باعث خطا در ردیابی فاز سیگنال شده، که این عامل باعث خطا در اندازه گیری زمان ورود و در نهایت کاهش دقت ناوبری می شود. در این مقاله به ارائه یک روش جدید برای حذف تداخل موج پیوسته در گیرنده سامانه ناوبری لورن با استفاده از الگوریتم تطبیقی خطی پرداخته شده است. نوآوری خاص این مقاله در تحلیل سیگنال لورن و به دست آوردن میزان تاخیر مورد نیاز برای انتخاب ورودیهای مناسب در قیلتر تطبیقی است. فیلتر تطبیقی مورد استفاده یک فیلتر تطبیقی پرکاربرد و مناسب در کاربردهای عملی است. بزرگترین مزیت روش پیشنهادی عدم نیاز به شناخت فرکانس های تداخلی و توزیع فرکانسی سیگنال های تداخلی است. سامانه پیشنهادی به صورت خودکار فرکانسهای تداخلی را در ورودی به دست آورده و حذف مینماید. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهد پس از اعمال الگوریتم پیشنهادی، نسبت SIR خروجی به SIR ورودی، بسته به مقدار SIR در ورودی 36 الی 80 دسی بل بهبود می یابد. همچنین هر تکرار از الگوریتم پیشنهادی نیازمند 3N+1 عملگر ضرب است(N تعداد وزن های فیلتر تطبیقی است)، و بدون هیچ گونه محدودیت سخت افزاری و بار محاسباتی قابل پیاده سازی است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Designing an Expert System for Predicting the Level of Fighterâs Readiness to Perform Military Missionطراحی سیستم خبره پیشبینی میزان آمادگی رزمندگان جهت انجام مأموریت نظامی279292204263FAسامانکشوریدانشگاه جامع امام حسین (ع)0000-0002-6025-4999عبدالرحمنکشوریدانشگاه جامع امام حسین (ع)حسننادریدانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20190130The Commanders are valuable resources of a team, group, brigade, division, and corps. They can provide valuable creative ideas, solve hard problems and so determine and manage the war strategy to win the battle. Their knowledge is valuable resources that should not go away with their deaths. In this paper, an expert system is presented that collect the knowledge of this man and build their knowledgebase that based on physical, intellectual, emotional and inner (The Sixth Sense) biorhythm cycle to predicting the level of fighter’s readiness to perform a military mission. In the knowledgebase, the importance of each cycle is modeled on various missions. With insert, the fighter’s information to the expert system, inferential mechanisms that are designed hierarchically, on the on hands prioritize them based on biorhythm and on the other hand, according to the mission requirements in the knowledgebase, prioritize the warriors. By doing so, the mission entrusted to warriors with respect to the preparation of them thus will lead to increased efficiency in the use of human capital.فرماندهان منابع ارزشمند یک تیم، گروهان، گردان، لشگر و سپاه هستند. آنها میتوانند ایدههای خلاق و ارزشمندی ارائه کنند، مسائل سخت را حل کنند و استراتژی جنگ را بهگونهای تعیین و مدیریت کنند که منجر به پیروزی در نبرد شوند. دانش این افراد، منابع باارزشی است که نباید با مرگ آنها از بین برود. در این مقاله سیستم خبرهای ارائه شده که ضمن جمعآوری و مدل کردن دانش این افراد و ساخت پایگاه دانش آنها بر مبنای چهارچرخه زیستآهنگ جسمانی، فکری، احساسی و درونی (حس ششم)، بتوان میزان آمادگی رزمندگان را جهت مأموریتهای نظامی پیشبینی کرد. در پایگاه دانش میزان اهمیت هر چرخه در مأموریتهای مختلف مدل شده است. با ورود اطلاعات رزمندهها به سیستم خبره، مکانیسم استنتاجی که بهصورت سلسله مراتبی طراحی شده، از طرفی بر مبنای زیستآهنگ افراد آنها را اولویتبندی کرده و از طرف دیگر با توجه به نیازمندی مأموریت موردنظر در پایگاه دانش، رزمندگان را اولویتبندی میکند. با این کار مأموریت با توجه به آمادگی رزمندگان به آنها محول شده و درنتیجه منجر به افزایش کارایی در استفاده از سرمایههای انسانی میشود.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Atmospheric Profile Retrieval from Infrared, Thermal, Long-Wavelength Data of MODIS Satellite Sensor Instead of Radio-Sound Dataبازیابی پروفیل بومی اتمسفر از دادههای مادون قرمز حرارتی طول موج بلند سنجنده ماهوارهای MODIS به جای دادههای رادیوسوند293301204264FAجبارصیدیدانشگاه جامع امام حسین (ع)جوادخلیل زادهدانشگاه جامع امام حسین (ع)0000-0002-6713-747xصفاخزاییدانشگاه جامع امام حسین (ع)مهدیمومنیعضو هیات علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20190130In various applications of data communications of air born and space born, local profile recognition of atmosphere is very important. In many regions, achieving this profile from local data is impossible. This research aims to calculate and retrieve the atmospheric profile in Tehran Mehrabad Synoptic Station, using satellite data of MODIS. Radio sound data were analyzed for two cold and warm seasons. The retrieved data were also analyzed for a cold and a warm month. The vertical temperature, pressure, and humidity profiles were retrieved from data in clear, cloudless atmospheric conditions during day and night, and they were compared with radio sound data in the geographical region of the station. The atmospheric profile was retrieved using a statistical regression and fast radiative transfer model as well as radio sound data for determining regression coefficient. The results indicate that the retrieved atmospheric profiles are in good agreement with radio sound data. Mean squared error for temperature at a pressure of 700 mbar was at most 2.8ºK to 3ºK, and water vapor mixing ratio was obtained to be 1.2 (g/kg) to 1.3 (g/kg).
در کاربردهای مختلف ارسال و دریافت اطلاعات سکوهای هواپایه و فضاپایه، شناخت پروفیل اتمسفری محلی بسیار پراهمیت است. در بسیاری از نواحی دستیابی به این پروفیل از دادههای محلی امکانپذیر نیست. هدف این پژوهش، محاسبه و بازیابی پروفیل اتمسفری در ایستگاه سینوپتیک مهرآباد تهران با استفاده از دادههای ماهوارهای سنجنده MODIS است. در این تحقیق، دادههای رادیوسوند برای دو فصل سرد)دی، بهمن و اسفند( و گرم )تیر، مرداد و شهریور( آنالیز و تحلیل شده است. متقابلاً دادههای MODIS بازیابی شده نیز برای یک ماه سرد )بهمن( و یک ماه گرم )مرداد( مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. در این مطالعه، بازیابی پروفیل عمودی دما، فشار و رطوبت از دادههای MODIS در شرایط جوی صاف و بدون ابر و نیز در زمان روز و شب و مقایسه آن ها با دادههای رادیوسوند در منطقه جغرافیایی ایستگاه انجام شده است. بازیابی پروفیل اتمسفری MODIS از طریق یک رگرسیون آماری و استفاده از مدل انتقال تابش سریع و استفاده از داده های رادیوسوند جهت تعیین ضریب رگرسیون انجام شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که پروفیلهای اتمسفری بازیابی شده، تطابق 3 تا 3 کلوین و نسبت مخلوط / خیلی خوبی با دادههای رادیوسوند دارند. میانگین مجذور خطاها برای دما در فشار 133 میلیباری حداکثر 8 شدگی بخار آب ) g/kg 7/3 تا ) ) g/kg 7/3 به دست آمده است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023The Effect of Shear Thickening Fluid on Coefficient of Friction in Anti Impact Coating Formed from Kevlar KM 22اثر سیال غلیظشونده برشی برروی ضریب اصطکاک در پوششهای ضدضربه ساختهشده از کولار KM22303311204265FAحسینامیریدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبناصرکردانیدانشگاه مازندرانیاسررستمیاندانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریJournal Article20190130In this research, evaluation on of textile mechanical properties was performed with using of fiber pull-out method. that used for detection of their internal intraction with concern of fiber role. One of main hypothesis in this research, using of textile as a composite that consist of filaments. In this research, textiles was used in two types, pure and impregnated to shear thickening fluid. This experiments was performed in 50,250 and 500 mm.min-1 rates and with transverse force tensile for the effect of velocity on coefficient of friction. Results show that the present of shear thickening fluid cause to significantly increasing of friction between fibers and filaments. Therefore fibers conflict together effectively and suppressed their mobility and movements. Thus neccesery energy was increased for pull-out of fibers.در این تحقیق از روش بیرونکشی الیاف به عنوان ارزیابی خصوصیات مکانیکی پارچه استفاده شده است که با تکیه بر نقش الیاف به عنوان اجزای سازنده پارچه، جهت شناسایی بر هم کنشهای داخلی آنها به کاربرده شده است. یکی از فرضیات مهم در تحقیق عملی پیشرو، در نظر گرفتن پارچه به صورت کامپوزیتی از نخهای تشکیل دهندهی آن است. در این پژوهش پارچهها در دو نوع: خام و آغشته به سیال غلیظشونده برشی استفاده شدند. به منظور بررسی تأثیر سیال غیلظشونده برشی بر ضریب اصطکاک، آزمایش بیرونکشی الیاف در سرعتهای متفاوت 50، 250 و 500 میلیمتر بر دقیقه و با کشش عرضی ثابت صورت گرفته است. نتایج نشان داد که حضور سیال غلیظشونده برشی سبب افزایش چشمگیر اصطکاک بین الیاف و تار و پود پارچه میشود و لذا الیاف به طور مؤثری با هم درگیر شده و امکان تحرک و جابجایی از آنها گرفته میشود. بنابراین انرژی لازم برای بیرون کشیده شدن الیاف افزایش مییابد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Comparative Study of First Order Reliability Method Based on Steepest Descent Search Directions for Reliability Analysis of Steel Structuresمطالعه تطبیقی روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب جهت تحلیل قابلیت اطمینان سازهها313323204266FAحامدمخدومیدانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوانبهروزکشتگردانشگاه زابلJournal Article20190130The reliability assessment of structures under uncertainties in external loads including blast, gravity and lateral loads and also material properties change, is important to determine the reliable levels of structures. Therefore, the reliability analysis can be provided a suitable management from the reliable levels subjected to the increasing the loads and decreasing the resistance of structures. In this paper, three algorithms of first order reliability method (FORM) using steepest descent search direction are applied to evaluate the failure probabilities of structural steel problems which are designed by the Iranian National Building code. The FORM formula is modified based on a dynamic step size which is dynamically adjusted based on the merit functions between 0 and 1.5 named as modified Hasofer-Lind and Rackwitz-Fiessler (MHL-RF) method. The convergence performances for both robustness and efficiency of the gradient method, HL-RF and proposed MHL-RF were compared through four steel examples including a bar structure under tensile capacity, a multi-span beam under bending capacity, a connection under tension load and a column under axial force. The results illustrated that the all structural reliability methods-based steepest descent search direction are robustly converged, but the MHL-RF method is more efficient than the HL-RF and gradient method. The designed steel components by the Iranian National Building code where shown a good confidence levels with the reliability index in the range from 2.5 to 3.0.برآورد احتمال خرابی سازهها به ازای عدم قطعیت بارهای وارده از جمله بار انفجار، بارهای ثقلی و جانبی و نیز تغییر در خصوصیات مصالح اجزای سازهای در برآورد سطح ایمنی حائز اهمیت است. از این رو، تحلیل قابلیت اعتماد سازه میتواند برآورد مناسبی از سطح ایمنی سازه به واسطه تغییر بارهای وارده و نیز کاهش مقاومت ارائه دهد. در این مقاله سه الگوریتم روش اولین مرتبه قابلیت اطمینان (FORM) بر مبنای تندترین شیب، برای ارزیابی احتمال خرابی اجزای فولادی که بر مبنای آییننامه فولاد ایران طراحی شدهاند، بکار گرفته شده است.. روش FORM بر اساس طول گام دینامیکی با نام روش اصلاحی هاسوفر- لیند و راکویتز- فیزلر (MHF-RF) ارائه شده است طول گام دینامیکی بر اساس یک تابع شایسته در هر تکرار عددی بین 0 و 5/1 تنظیم میگردد. خصوصیات همگرایی از جمله کارایی و تعداد تکرار روابط اولین مرتبه قابلیت اطمینان FORM مانند روشهای هاسوفر- لیند، راکویتز- فیزلر HL-RF، گرادیان و روش ارائهشده MHL-RF باهم با چهار مثال شامل یک عضو فولادی کششی، یک تیر چند دهانه تحت خمش، یک اتصال فولادی تحت بار کششی و یک ستون تحت بار محوری مقایسه میشوند. نتایج نشان میدهند که همه روشهای قابلیت اطمینان بر مبنای تندترین شیب، همگرایی خوبی دارند، اما روش MHL-RF نسبت به روشهای HL-RF و گرادیان از کارآمدی بالاتری برخوردار است. اجزاء فولادی طراحیشده بر اساس آییننامه ساختمان ایران یک سطح اطمینان خوبی تحت بار محوری با یک شاخص اطمینان در حدود 5/2 تا 3 را میتوانند از خود نشان دهند.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Numerical Modeling of Underground Explosion and Response of Buried Structures using Coupled Eulerian-Lagrangian Methodمدل سازی عددی انفجار در خاک و پاسخ سازه های مدفون با استفاده از روش همبسته اویلری-لاگرانژی325336204267FAسید احمدحسینیدانشگاه صنعتی مالک اشترنویدحسینیدانشگاه صنعتی شریفJournal Article20190130In the present study, underground explosion and its iteraction with buried structures are modeled using Coupled Eulerian-Lagrangian Method (CEL). Modeling of explosive and its surrounding soil with Lagrangian approach is impossible due to large deformations and distortions which occure in soil. In order to develop a comprehensive model, the advantages of the Eulerian and Lagrangian approaches should be combined. The Eulerian approach is used for explosive and its surrounding medium to estimate near-field response such as dimensions of crater; and Lagrangian approach is used for far-field response of the blast such as pressure on buried structures. JWL equation of state is supposed for explosive behavior. Finally, the effect of different parameters of explosive (mass), soil (density, elastic modulus, internal friction angle, and cohesion) and buried structure (geometry and material) on the response of the medium are investigated.در این پژوهش، به مدلسازی عددی پدیده انفجار مدفون با استفاده از روش همبسته اویلری-لاگرانژی (CEL) و بررسی پاسخ خاک و سازه مدفون به این انفجار پرداخته شده است. مدلسازی ماده منفجره و خاک اطراف آن با رویکرد لاگرانژی بدلیل ایجاد تغییرشکل های بزرگ و گسیختگی خاک در این ناحیه امکان پذیر نمیباشد. به منظور ایجاد یک مدل جامع، باید مزیتهای روش اویلری و لاگرانژی با هم ترکیب شوند. منطقه نزدیک محل انفجار با رویکرد اویلری به منظور تحلیل پاسخ حوزه نزدیک انفجار و گودال ناشی از انفجار مدل شده است و رویکرد لاگرانژی برای تحلیل پاسخ حوزه دور انفجار و فشار وارد بر سازه مدفون مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور مدلسازی ماده منفجره از معادله حالت Jones-Wilkins-Lee (JWL) استفاده شده است. پس از ساختن مدل عددی، اثر پارامترهای مختلف ماده منفجره (جرم)، محیط انتشار موج (چگالی، مدول یانگ، زاویه اصطکاک داخلی، چسبندگی) و سازه مدفون (هندسه، جنس دیوار) بر پاسخ محیط و سازه به انفجار بررسی شده است. دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Investigation of Impact Behavior of High Strength Concrete and Ultra-High Performance Steel Fiber Reinforced Concrete under Impact of Projectileبررسی عملکرد ضربه ای بتن با مقاومت بالا و بتن فوق توانمند الیافی تحت برخورد پرتابه337348204268FAمرتضیسزاریدانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0001-9053-3406قاسمدهقانی اشکذریدانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0001-9053-3406Journal Article20190130The purpose of this study is the investigation of the behavior of ultra-high performance steel fiber reinforced concrete (UHPSFRC) under the low and high velocity impacts. The behavior of two types of concrete panels made of UHPSFRC and a type of conventional high strength concrete (HSC) under low velocity impact was investigated by the drop-weight tests. Experimental results, including required number of drops to initiate the crack and ultimate failure, crack pattern and the damage state for both types of concrete panel specimens are compared. Besides, numerical simulations using the LS-Dyna software package were implemented on both type concrete panels under high velocity impacts. The experimental test results proved the HSC specimens to be brittle and exhibit low impact strength by failure under the first impact incident. However, the UHPSFRC specimens with 2% fibers resulted in ductile behavior and could undergo at least ten consecutive drops. The numerical simulations revealed the identical specimens made of HSC and UHPSFRC under similar high velocity impact conditions resulted in different level of damage in panels. While the specimen composed of HSC experienced the penetration with full perforation at the impact location, the UHPSFRC specimens underwent penetration with no perforation under the impact load. مقاومت و رفتار مناسب بتن فوق توانمند در مقابل بارهای ضربهای میتواند از ویژگیهای مهم این نوع مصالح باشد و بررسی این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و نتایج تحقیق در این زمینه میتواند دستاورد مهمی برای طراحی و ساخت سازههای امن با رویکرد پدافند غیرعامل داشته باشد. هدف از این تحقیق، بررسی رفتار یک نوع بتن فوق توانمند مسلح شده با الیاف فولادی (UHPSFRC) که توسط نویسندگان طراحی و ساخته شده است، در مقابل برخورد پرتابههای با سرعت کم و زیاد است. جهت بررسی رفتار و قابلیت این بتن در تحمل ضربه و برخورد پرتابهها، یک نوع بتن با مقاومت بالا (HSC) نیز به عنوان مبنای مقایسه ساخته شده است. رفتار این دو نوع بتن در مقابل ضربه با سرعت کم با انجام آزمایش سقوط وزنه بررسی شده است و خصوصیاتی شامل تعداد ضربههای لازم برای ایجاد اولین ترک و گسیختگی کلی، الگوی ترکخوردگی و قطر سوراخ شدگی در نمونههای بتن مد نظر قرار گرفته است. جهت بررسی این دو نوع بتن در مقابل برخورد پرتابه با سرعت بالا، از روش شبیهسازی عددی استفاده شده است. نتایج آزمایش سقوط چکش نشان میدهد که HSC ترد است و مقاومت ضربهای کمی دارد و در همان ضربه اول به چندین تکه شکسته میشود. اما UHPSFRC با دو درصد الیاف رفتاری شکلپذیر بروز میدهد و قادر به تحمل حداقل ده ضربه پی در پی چکش است. نتایج شبیهسازیهای عددی نیز نشان میدهد که تحت شرایط یکسان برخورد پرتابه اجایو شکل با سرعت بالا، هدف بتنی UHPSFRC دچار نفوذ بدون سوراخ شدگی شده، اما در هدف HSC با همان ضخامت، نفوذ کامل و سوراخ شدگی اتفاق افتاده است.
دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Investigation of Explosion Effects on the Border Concrete Tunnelsبررسی اثر انفجار بر روی سگمنتهای بتنی تونلهای مرزی349358204269FAمجیدحمزهدانشکده پدافند غیرعامل - دانشگاه امام حسین(ع)فریدونخسرویدانشکده پدافند غیرعامل - دانشگاه امام حسین(ع)0000-0002-7875-5620حمیدپسران بهبهانیدانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگانJournal Article20190130Nowadays, one of the most common methods for water transmission is through underground tunnels. Tunnels are in line with the fundamental principle of the passive defense for protection of water resources and are able to prevent any potential risks to water transmission lines. In this research, a numerical study has been employed to investigate the effects of surface explosion on the water transmission tunnels. Herein, by changing the distance of explosive materials as well as the thickness of concrete segments, response displacements and explosion effects on the concrete segments have been calculated. For this purpose, three concrete segments with the thicknesses of 0.2, 0.3 and 0.4 m were selected and subjected to the explosive materials located 0.5, 1 and 2 m away from them. The obtained results showed that the concrete segments with the thicknesses of 0.2 and 0.3 m experienced significant damage when subjected to 20 lb. explosive material at the distance of 0.5 m. It was found that burying the structures or embankments of the structures were among the best methods for damping the blast waves.در عصر حاضر متداولترین روش انتقال آب، از طریق حفاری و تونلهای زیرزمینی است. یکی از دلایل عمده استفاده از تونل جهت رعایت اصول و مبانی پدافند غیرعامل در خصوص حفظ منابع آب و جلوگیری از خطرات احتمالی در طول مسیر انتقال است. مقاله حاضر به بررسی اثر انفجار به روش آنالیز عددی در مسیر تونل انتقال آب پرداخته و با تغییر فواصل مواد انفجاری بارگذاری شده و همچنین تغییر ضخامت سگمنتهای بتنی، میزان جابجایی و اثرات انفجار بر سگمنت بررسی میشود. بدین منظور سه نمونه سگمنت با ضخامت 20،30 و40 سانتیمتر مدلسازی و مواد انفجاری در فواصل 5/0 ،1 و 2 متری بارگذاری شد و درنهایت مقدار حداکثر جابجایی نقاط سگمنت اندازهگیری شد. نتایج حاصله نشان داد فقط با مقدار مواد ناریه lb20 و برای ضخامتهای 20 و 30 سانتیمتر و با حداکثر فاصله 5/0 متر سگمنت دچار آسیب و شکست میگردد. همچنین نتایج نشان دادند بهینهترین روش میرا نمودن امواج انفجار، مدفون نمودن سازه و یا خاکریزی بر روی سازه مورد نظر است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Detection of Underground Targets Based on the Aeromagnetic Data Using the Analytic Signal and Euler Deconvolution and 3D Inversion Methodsشناسایی و مکان یابی اهداف و تاسیسات زیرزمینی بر پایه داده های مغناطیس سنجی با استفاده از روش های سیگنال تحلیلی، اویلر و وارون سازی سه بعدی359368204270FAمحمدرضاسیفدانشگاه جامع امام حسین (ع)محمدمحمدزاده مقدمجهاد دانشگاهیسعیدمیرزاییجهاد دانشگاهیJournal Article20190130Investigating the possibility of underground structures detection is one of the complicated problems. In this paper, magnetic data have been used and both direct and inverse problems have been considered. In direct problem, with the assumption of the known size and position of the structure, magnetic response is modeled. Then, using the modeled signals, some points about the detectability of the structures are discussed. In inverse problem, position of the underground target is estimated based on the analytic signal and Euler deconvolution methods and 3D inversion of the magnetic data. Finally, both of the direct and inverse problems are implemented based on the simulated data and some suggestions are made to decrease the probability of detectability of the underground targets. The results show a concealed military structure with a susceptibility more than 0.05 SI and the depth of less than 200 m can be detected and located in a nonmagnetic host rocks using aeromagnetic survey with a resolution more than 60 m between lines. With increasing the magnetic susceptibility of structure, the possibility of detection will be increased; so that if the susceptibility exceeds 0.01 SI, the possibility of detection will be increased to depth of 400 m.بررسی امکان آشکارسازی سازههای زیرزمینی همواره یکی از پیچیدهترین مسائل مورد بحث در تأمین امنیت تأسیسات مدفون بوده است. در این مقاله از دادههای مغناطیسی برای حل مسئله استفاده شده است و مسئله به صورت مستقیم و معکوس در نظر گرفته شده است. در مسئله مستقیم با فرض معلوم بودن ابعاد و موقعیت سازه مدفون به مدلسازی سیگنال میدان مغناطیسی پرداخته میشود و با بررسی دامنه این سیگنال و سطح نوفه دستگاه مغناطیسسنج امکان کشف سازه زیرزمینی مورد بحث قرار میگیرد. در مسئله معکوس، با معلوم بودن سیگنال میدان مغناطیسی با استفاده از روشهای سیگنال تحلیلی، اویلر و وارونسازی سهبعدی توسط الگوریتم لی و اولدنبرگ، موقعیت سازه مدفون برآورد میشود. هر دو مسئله مستقیم و معکوس با انجام شبیهسازیهای متنوع مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای پدافندی برای کاهش احتمال کشف سازههای زیرزمینی ارائه شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در صورت انجام یک عملیات مغناطیسسنجی با فاصله خطوط برداشت کمتر از 60 متر میتوان در شرایط آرام زمینشناسی مانند حوضههای رسوبی، اهداف و سازههای نظامی با خودپذیری بالاتر از 05/0 در واحد SI را تا عمق 200 متری با وضوح مناسبی شناسایی کرد. با افزایش خودپذیری مغناطیسی سازه احتمال کشف آن بالاتر میرود به طوری که اگر خودپذیری آن از 1/0 تجاوز کند احتمال کشف تا اعماق 400 متر هم وجود خواهد داشت.
دانشگاه جامع امام حسین (ع)علوم و فناوریهای پدافند نوین2676-29359320181023Assessment of Nonlinear Behavior of Subway Metro Station Structure in Progressive Collapse due to Wall Elimination Effectsبررسی رفتار غیرخطی سازه ایستگاه مترو در خرابی پیشرونده با توجه به اثرات ناشی از حذف دیوار369378204271FAعباسسیوندیدانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمانمصطفیامینی مزرعه نودانشگاه امام حسینJournal Article20190130 In this research a 3-storey metro station are selected. For assess the progressive collapse of these structures, the damaged walls should be modeled in software. The progressive collapse was assessed by nonlinear dynamic and static analysis. The alternative load path is the most important factor to the resistance, so the failure of the wall because of the high degree of freedom and existence of many shear walls, this structure wasn’t prone to progressive collapse. The explosion damages the metro, with the destruction of 30% of wall the tension ratio increase 3.9% and with the destruction of 60% of wall the tension ratio increase to 12.3% and with the total wall damage, the tension ratio increase to 16.4% .در این تحقیق به عنوان نمونه موردی، یک ایستگاه مترو با سه طبقه در نظر گرفته شده است. سازه ایستگاه از دیوارهای داخلی تشکیل شده و فقط در قسمت وسط دارای قاب خمشی بتنی مسلح است. بعد از تحلیل نتایج میزان خرابی دیوار، خرابی پیشرونده توسط تحلیلهای غیرخطی بررسی شد. با توجه به اینکه در فروپاشی پیشرونده مهمترین عامل برای مقاومت، وجود مسیرهای جایگزین برای انتقال نیرو بوده، این سازه به علت درجات نامعینی زیاد و همچنین وجود دیوارهای برشی متعدد در مسیر انتقال بار، مستعد خرابی پیشرونده نیست. ولی انفجار موجب آسیب به مترو گردیده است، به طوری که با تخریب تقریباً %30 دیوار میزان تنش در دیوار به میزان %9/3، با تخریب %60 دیوار میزان تنش به میزان %3/12 و با تخریب کل دیوار میزان تنش به میزان %4/16 افزایش یافت.