در یک حادثه فرضی در راکتور که ناشی از نقص در سیستم پمپ مدار اول میباشد، دبی جرمی خنککننده به تدریج افت پیدا کرده که در این شرایط پدیده انحراف از جوشش هستهای باعث کاهش حرارت و افزایش شار حرارتی بر روی غلاف سوخت میشود. در این مقاله ابتدا به روش بررسی قلب تحلیل گذرای مؤلفههای ترموهیدرولیکی قلب راکتور 1000VVER - در شرایط کاهش جریان خنککننده با استفاده از کد COBRA-EN انجام گردید. در ادامه بر اساس کاهش تغییرات زمانی توان قلب راکتور و دبی ورودی خنککننده با استفاده از ترکیب بندی قلب راکتور با کد 5RELAP در حالت گذرای کاهش جریان خنککننده به میزان 30% تغییرات زمانی DNBR و تعدادی از مؤلفههای ترموهیدرولیکی خنککننده قلب راکتور در مدت زمان s 120 بررسی گردید و نتایج با کد COBRA-EN مقایسه گردید. سپس بر اساس نتایج خروجی کد COBRA-EN در شرایط کاهش جریان خنککننده قلب راکتور، برای داغترین کانال قلب راکتور بر اساس مقادیر FSAR راکتور، مؤلفه انحراف از جوشش هستهای (DNBR) ارزیابی و تحلیل ایمنی قلب راکتور انجام گردید. جهت دقت بیشتر در محاسبات، تغییرات مؤلفههای طراحی و ایمنی برای سه حالت کاهش جریان در کانال داغ (30% و 60% و 90%) بررسی شده است. نتایج نشان میدهند با افزایش زمان جریان دوفازی میشود و محدودیتهای DNBR ایجاد میشود ولی دمای سطح غلاف و میله سوخت از حد مجاز بیشتر نشده و قلب راکتور در محدوده ایمنی قرار دارد.