@article { author = {bigdeli, hamid and hassanpour, hassan and tayyebi, javad}, title = {Optimistic and Pessimistic Solutions of Single and Multi-Objective Matrix Games with Fuzzy Payoffs and Analysis of Some Military Cases}, journal = {Journal of Advanced Defense Science & Technology}, volume = {8}, number = {2}, pages = {133-145}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2676-2935}, eissn = {2980-8022}, doi = {}, abstract = {A new method for solving single-objective and multi-objective two-person zero-sum game problems with fuzzy payoffs is proposed in this paper. ‎The single-objective game problem with fuzzy payoffs is converted to a single-objective game problem with interval payoffs by considering the concept of nearest interval approximation of fuzzy numbers‎, and a pair of linear programming problems is obtained to compute the optimistic and pessimistic solutions for each of the players. ‎By the strong duality theorem of linear programming‎, ‎it is proved that the optimistic value of Player I is equal to the pessimistic value of Player II and also, the pessimistic value of Player I is equal to the optimistic value of Player II in interval-valued matrix game‎. ‎Then, two multiobjective linear programming problems are introduced to compute the optimistic and pessimistic values of interval-valued multiobjective game and their corresponding Pareto optimal strategies for each of the players. As an application, the battle between U.S. and Germany forces in Avranches Gap in World War II is discussed by game theory and is concluded that the obtained optimal strategies of model by the mentioned method for commanders is identical with the analysis of the U.S. military doctrine. Finally, an example of a military battle is considered in which each of the commanders has two objectives.  }, keywords = {Fuzzy Zero-Sum Game‎,‎Optimal Strategy‎,‎Fuzzy Payoff,Nearest Interval Approximation,Analysis Of Battle,Multi-objective game.‎}, title_fa = {جواب‌های خوش‌بینانه و بدبینانه بازی‌های ماتریسی تک‌هدفی و چند‌هدفی با عایدی‌های فازی و تحلیل برخی موارد نظامی}, abstract_fa = {در این تحقیق یک روش جدید برای حل مسائل بازی با مجموع صفر دو نفره تک‌هدفی و چند‌هدفی با عایدی‌های فازی پیشنهاد شده است. با استفاده از مفهوم تقریب نزدیک‌ترین بازه اعداد فازی، مسئله بازی تک‌هدفی به یک مسئله بازی تک‌هدفی با عایدی‌های بازه‌ای تبدیل می‌شود و یک جفت مسئله برنامه‌ریزی خطی برای محاسبه جواب‌های خوش‌بینانه و بدبینانه هر یک از بازیکنان به‌دست می‌آید. با استفاده از قضیه قوی دوگانی ثابت می‌شود که در بازی ماتریسی بازه مقدار، ارزش خوش‌بینانه بازی برای بازیکن 1 با ارزش بدبینانه بازی برای بازیکن 2، و ارزش بدبینانه بازی برای بازیکن 1 با ارزش خوش‌بینانه بازی برای بازیکن 2 برابرند. سپس دو مسئله برنامه‌ریزی خطی چند‌هدفی برای تعیین ارزش‌های خوش‌بینانه و بدبینانه بازی چندهدفی بازه‌ مقدار و راهبردهای بهینه پارتوی متناظر آن‌ها برای هر یک از بازیکنان ارائه می‌شود. به عنوان یک کاربرد، نبرد بین نیروهای آمریکایی و آلمانی در جنگ جهانی دوم در شکاف آورانشه از دید نظریه بازی‌ها بررسی می‌شود و نشان داده می‌شود که با استفاده از روش مذکور راهبرد‌های بهینه به‌دست آمده از این مدل برای فرماندهان منطبق بر تحلیل دکترین نظامی آمریکا از این تصمیم است. درنهایت، مثال دیگری از یک نبرد نظامی بررسی می‌شود که در آن هر یک از فرماندهان دو هدف دارند.}, keywords_fa = {بازی مجموع صفر فازی,راهبرد بهینه,عایدی فازی,تقریب نزدیکترین بازه,تحلیل نبرد,بازی چند‌هدفی}, url = {https://adst.ihu.ac.ir/article_204213.html}, eprint = {https://adst.ihu.ac.ir/article_204213_3c0ac9ba31654a0cf6ca2b3547c46ef5.pdf} }