@article { author = {tahmasebzadeh, mahdi and tahmasebzadeh, safa}, title = {Effect of using blast wave trap in tunnels with 90 degrees bend on reduction of Pressure produced by a explosion outside the tunne}, journal = {Journal of Advanced Defense Science & Technology}, volume = {6}, number = {3}, pages = {201-210}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2676-2935}, eissn = {2980-8022}, doi = {}, abstract = {Blast wave trap is one of the ways to deal with and reduce the effects of blast wave inside the secure underground structures. In this paper, the effect of blast wave trap on reducing the overpressure in the main route of the tunnel has been studied. Accordingly, the blast wave propagation of different explosives in various distances from the tunnel entrance including blast wave trap is simulated. Autodyn software is employed for numerical simulation. Based on the ratio of the overpressure applied to blast wave trap to obtained overpressure of the main route after blast wave trap, the appropriate distance and optimum length of the blast wave trap is calculated. The results presents that using blast wave trap can significantly reduce the overpressure applied to the blast wave trap zone. Besides, higher values of overpressure before blast wave trap zone leads to an increase of optimum length of blast wave trap along with more pressure reduction.}, keywords = {Tunnel,Blast Wave Trap,Blast Wave,Overpressure}, title_fa = {بررسی تاثیر موجگیر در تونل با خم 90 درجه بر کاهش فشار ناشی از انفجار خارج از تونل}, abstract_fa = {استفاده از موجگیر یکی از راهکارهای مقابله با موج انفجار و کاهش اثرات آن درون سازه های  امن زیر‌زمینی می‌باشد. در‌ این مقاله درباره اثر موجگیر بر کاهش بیشینه فشار وارد شده به داخل مسیر اصلی تونل بحث میشود. در این راستا، انتشار موجاستفاده از موجگیر یکی از راهکارهای مقابله‌ با موج انفجار و کاهش اثرات آن درون سازه‌های ‌امن زیر‌زمینی می‌باشد. در‌ این مقاله درباره اثر موجگیر بر کاهش بیشینه فشار وارد شده به داخل مسیر اصلی تونل بحث می‌شود. در این راستا، انتشار موج ناشی از انفجار بمب‌های با وزن ماده منفجره مختلف در فواصل متفاوت از دهانه تونل‌های‌ دارای موجگیر، شبیه‌سازی می‌شود. برای شبیهسازی عددی از نرم افزار AUTODYN، استفاده می‌گردد. با توجه به نسبت بیشینه فشار وارد شده به محل تقاطع موجگیر و بیشینه فشار به دست آمده برای مسیر اصلی بعد از تقاطع، فاصله مناسب موجگیر از دهانه تونل و طول بهینه آن به دست می‌آید. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد‌، استفاده از موجگیر می‌تواند بیشینه فشار وارد شده به محل تقاطع را تا مقدار زیادی کاهش دهد. همچنین هر چه بیشینه فشار وارد شده قبل از تقاطع موجگیر بیشتر باشد‌، طول مناسب(بهینه) موجگیر و درصد کاهش فشار ، افزایش می‌یابد..}, keywords_fa = {تونل,موجگیر,موج‌انفجار,بیش فشار}, url = {https://adst.ihu.ac.ir/article_204161.html}, eprint = {https://adst.ihu.ac.ir/article_204161_1ae2d3fc115333da6886b75a73d81a3e.pdf} }